מהי מערכת העצבים ההיקפית ומה תפקידה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מערכת העצבים ההיקפית

מערכת העצבים ההיקפיתמערכת העצבים ההיקפית היא באופן כללי העצבים אשר מעצבבים את החלקים ההיקפיים של הגוף, כלומר השרירים, העור וכו'.

כידוע, מערכת העצבים מתחילה מהמוח, אשר מעביר סיגנל עצבי דרך חוט השדרה, וממנו אל מערכת העצבי הפריפרית, הכוללת את כל העצבים היוצאים מחוט השדרה ומגיעים לאיברי המטרה שלהם.

מערכת העצבים ההיקפית מאפשרת בעצם את יכולת התנועה, התחושה, ומספקת שליטה והשפה על איברים פנימיים. פגיעה במערכת העצבים, מתבטאת כמובן בהפסקת פעילות האיבר המעוצבב, ולכן חשוב מאוד לשמור על העצבים האלה מפני פגיעה.

המערכת הסומטית

מערכת העצבים הסומטית היא המערכת המאפשרת ביצוע פעולות רצוניות, וכוללת את העצבוב האחראי על תנועה מוטורית ותחושה.

העצבים הקשורים למערכת הסומטית מגיעים אל סיבי השריר וגורמים לכיווצם, ואל העור וגורמים להפקת תחושה, ובדרך זו המערכת ההיקפית מאפשרת שליטה רצונית על הגוף.

מערכת העצבים הסומטית כוללת 3 מסלולים עיקריים:

  • המערכת הקורטיקוספינלית – אלה העצבים המעבירים מידע המגיע מהמוח (הקורטקס) דרך חוט השדרה ואל השרירים. מערכת זו אחראית על התנועה הרצונית של השרירים.
  • המערכת הספינותלמית – עצבים המעבירים מידע סנסורי מהעור, דרך חוט השדרה ואל התלמוס שבמוח. מערכת זו מאפשרת בעיקר תחושת חום וכאב, ומספקת את היכולת התחושתית.
  • המערכת הפרופריוספטיבית – מערכת האחראית על "התחושה העמוקה", אשר אחראית על יכולת המיקום במרחב. מערכת זו מאפשרת לדוגמא עמידה על רגל אחת בעיניים עצומות, כך שהגוף יודע על פי התחושה למקם את עצמו בתנוחה אנטומית טובה.

יציאת העצבים מחוט השדרה

עצבי המערכת הסומטית יוצאים מחוט השדרה, וממנו עוברים אל איברי המטרה שלהם. וכך, הפקודה המוחית המגיעה אל המערכת הסומטית עוברת דרך חוט השדרה וממנו ממשיכה לעצבים ההיקפיים.

מסיבה זו, פגיעה בחוט השדרה תגרום כמובן לפגיעה בתפקוד המערכת הסומטית – מתחת לגובה הפגיעה. כאשר חוט השדרה נפגע, האות העצבי בעצם לא יכול לעבור כהלכה, ומופיעה הפרעה בחלקים שמתחת לפגיעה.

לעומת זאת, האזורים שמעל גובה הפגיעה ממשיכים לקבל אות עצבי תקין, ולכן פועלים ללא בעיה.

שליטה של המוח על המערכת הסומטית

המערכת הסומטית מופעלת כמובן על ידי המוח, וחלקים מסויימים במוח אחראים על הפעלת המערכת המוטורית וקבלת המידע מהמערכת הסנסורית.

באופן כללי, כל המיספרה של המוח שולטת על הצד הנגדי בגוף. כלומר, מרכז התנועה בהמיספרה הימנית שולט על הפעילות המוטורית בצד שמאל של הגוף, ולהיפך.

כלל זה תקף לכל הפעילות המוטורית והסנסורית בגוף, מלבד עצבי הפנים הפועלים בצורה מורכבת יותר.

מבחינה נוירואנטומית, כאשר יוצא אות עצבי ממרכז התנועה (לדוגמא להרמת היד), מסלולו מתחיל מהקורטקס מאונה הפרונטלית, ממשיך אל גזע המוח שם עובר לצד השני, בתהליך הנקרא בשפה המקצועית דקוסציה.

לאחר מעבר הצד, המידע העצבי ממשיך לחוט השדרה ומשם אל העצבים הפריפריים.

מהלך דומה קורה כאשר מדובר במידע התחושתי, אשר עובר מהעור, דרך העצבים הפריפריים אל חוט השדרה. מעבר הצד במקרה זה מתרחש בחוט השדרה עצמו ולאחר מכן המידע העצבי ממשיך כלפי מעלה עד המרכז הסנסורי במוח (נמצא באונה הפריאטלית).

כמובן שמדובר במסלולים מורכבים הרבה יותר, ולמסלולים הנוירואנטומיים האלה חשיבות רבה באבחון מחלות נוירולוגיות ובהבנה היכן במערכת העצבים נמצאת בעיה ואיך לטפל בה.

מערכת העצבים האוטונומית

חלק נוסף של מערכת העצבים ההיקפית הוא המערכת האוטונומית, האחראית על הפעלת איברים בצורה בלתי רצונית. מערכת העצבים האוטונומית אחראית בעיקר על שליטה בלחץ הדם וקצב הלב, אחראית על וויסות אספקת הדם לאיברים השונים ומשמשת ברגעי סטרס ועקה.

מערכת העצבים האוטונומית מתחלקת ל-2 חלקים: המערכת הסימפתטית והמערכת הפרא-סימפתטית.

מערכת העצבים הסימפתטית

מערכת העצבים הסימפתטית אחראית על תגובה המכונה "Fight or Flight", כלומר המערכת הסימפתטית מופעלת ברגעי סטרס ותפקידה להכין את הגוף למצב הלחץ.

תגובה זו, גורמת לעליה בלחץ הדם וקצב הלב, הגברת קצב הנשימה, וויסות זרימת הדם אל השרירים והפריפריה ומאפשרת לגוף להתמודד עם אירוע סטרסוגני בצורה טובה.

תגובה זו מופעלת על ידי מערכת העצבים הסימפתטית, המפעילה בתגובה את הלב, כלי דם, מערכת הנשימה וגורמים נוספים אשר מאפשרים את התגובה הסימפתטית.

מערכת העצבים הפרא-סימפתטית

מערכת העצבים הפראסימפתטית גורמת לתגובה ההפוכה מהמערכת הסימפתטית, המכונה "Rest and Digest". זוהי המערכת האחראית לתפקוד הגוף במנוחה והשולטת על מערכת העיכול.

כאשר המערכת הפרא-סימפתטית מופעלת, לחץ הדם והדופק יורדים וזרימת הדם מוסטת מהשרירים לכיוון מערכת העיכול. הפעלת המערכת הסימפתטית מתבצעת על מנת לאפשר לגוף לנוח ולהירגע, ופועלת כמובן בניגוד למערכת הסימפתטית.

פגיעה במערכת העצבים ההיקפית

כל פגיעה במערכת העצבים ההיקפית יכולה להוביל למספר ביטויים, כמו:

  • הפרעה תחושתית – תוביל לבעיה בהרגשת מגע, חום וכאב. בנוסף, ההפרעה התחושתית יכולה להתבטא בתחושת נימול, הירדמות של איברים ובצורות נוספות. אחד המצבים הנפוצים הקשורים לפגיעה תחושתית במערכת העצבים ההיקפית הוא נוירופתיה סכרתית, המופיעה בשלבים מאוחרים של מחלת הסוכרת וגורמת להופעת כאב "שורף" קשה ביותר.
  • הפרעה מוטורית – במקרים מסויימים, כמו לדוגמא בעת חיתוך עצב במהלך ניתוח, יכולה להופיע הפרעה מוטורית אשר תתבטא בשיתוק. במקרים אלה האזור המשותק יהיה רפוי, לא יופיעו רפלקסים ולא יהיה ניתן לבצע כל תנועה.
  • הפרעה אוטונומית – במקרים מסויימים, ובעיקר בפגיעות חוט שדרה יכולות להופיע הפרעות אוטונומיות הכוללות הפרעה באיזון לחץ הדם, הזעה, בעיה לשלוט על שלפוחית השתן וכו'.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן