מהי מערכת העצבים המרכזית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מערכת העצבים המרכזית

מערכת העצבים המרכזיתמערכת העצבים המרכזית היא בעצם מהערכת "השליטה" של הגוף, הכוללת את המוח (ומרכיביו השונים) וחוט השדרה.

תפקידה של מערכת העצבים המרכזית הוא לעבד מידע ולהעבירו אל אתרי המטרה השונים, על מנת לספק לנו יכולת תפקודית.

לדוגמא, כאשר אנו רוצים להרים את היד, מרכז התנועה במוח גורם להעברת הפקודה דרך גזע המוח וחוט השדרה אל העצבים הפריפריים הגורמים לכיווץ השרירים המתאימים ולהרמת היד.

באותה דרך בדיוק מופקים תהליכים תפקודיים נוספים, אשר מספקים לנו בעצם את היכולת לחיות ולתפקד כשורה.

המרכיבים השונים במערכת העצבים המרכזית

מערכת העצבים המרכזית מורכבת מהאיברים הבאים:

  • המוח – מחולק לאונה הפרונטלית, האונה הטמפורלית, האונה הפרייאטלית והאונה האוקסיפיטלית, אשר לכל אחת מהן תפקיד שונה. המוח נחשב למרכז התפקודי של הגוף, ובזכותו ניתן לבצע כל פעילות שאנו מכירים.
  • המוחון – ממוקם מאחורי המוח ואחראי על קואורדינציה ותיאום בין איברי הגוף, בזכות המוחון אנו מצליחים לדבר בצורה שוטפת, ללכת בצורה יציבה ולבצע תנועות מוטוריות עדינות.
  • גזע המוח – בעל תפקידים רבים הקשורים לתפקוד הבסיסי של הגוף, כמו לדוגמא מרכז הנשימה. פגיעה בגזע המוח היא בדרך כלל פגיעה קטלנית ולא ניתן לחיות בלעדיו.
  • חוט השדרה – הגורם המתווך בין המוח למערכת העצבים הפריפרית, וממנו יוצאים עצבים אל האיברים השונים בגוף. שלמותו של חוט השדרה חשובה ביותר, ובדרך כלל פגיעת חוט שדרה (כפי שקורה לרוב במהלך תאונות דרכים) תגרום בסופו של דבר לנכות קשה מכיוון שהמידע לא יוכל לעבור מהמוח אל איבר המטרה.

ניתן לראות שבמערכת העצבים המרכזית מספר מבנים אנטומיים, אשר פועלים בתיאום מושלם על מנת לספק לנו יכולת תפקודית.

מדובר במסלול רציף, אשר מתחיל במוח והמוחון, ונמשך דרך גזע המוח אל חוט השדרה וכל פגיעה במהלך הדרך תגרום בסופו של דבר לנכות מבחינה תפקודית.

חלוקה לחומר אפור וחומר לבן

מערכת העצבים המרכזית מחולקת לחומר אפור וחומר לבן. החומר האפור מורכב מתאי העצב, ואילו החומר הלבן מורכב מסיבים הנקראים אקסונים, אשר תפקידם לקשר בין חלקים שונים במערכת העצבים המרכזית.

באופן גס, ניתן להגיד שתאי החומר האפור אחראים על ייצור הפקודה, ואילו תאי החומר הלבן אחראים על העברתה אל איברי המטרה.

החומר הלבן מורכב מסיבים מסוגים שונים, אשר חלקם עטופים בחומר הנקרא מיילין, אשר תפקידו לבודד את הסיבים ולספק העברה מהירה, טובה ומדוייקת יותר של המידע החשמלי אל הפריפריה.

העברת המידע באמצעות אותות חשמליים

על מנת להעביר את המידע בתוך מערכת העצבים המרכזית, וממנה אל איברי המטרה בפריפריה הגוף משתמש באותות חשמליים ובנוירוטרנסמיטורים.

העברת האות מתבצעת מהחלק הרלוונטי במוח דרך חוט השדרה אל העצבים הפריפריים, ובאמצעות העברת האות מתאפשרת הפעילות אשר מקורה היה בפקודה של מערכת העצבים המרכזית.

קיימים מסלולים עצביים שונים, אשר עוברים מהמוח דרך חוט השדרה והפריפריה אשר תפקידם להעביר את המידע אל האיברים השונים ובחזרה.

בדרך כלל, התפקוד המוחי הוא תפקוד קונטרא-לטרלי, כלומר, צד אחד של המוח שולט על צד אחר בגוף. ולכן, חולשה של צד מסויים בגוף תתבטא על רקע פגיעה בצד ההפוך במוח.

הפקת האות החשמלי מתבצעת באמצעות נוירוטרנסמיטורים – חומרים שונים אשר גורמים לשינוי בפוטנציאל החשמלי בתאי המוח וגורמים להעברת מידע עצבי.

הנוירוטרנסמיטורים החשובים הם גלוטמין אשר גורם לפעילות של עירור, GABA אשר גורם לפעילות של עיכוב ודופמין  אשר בעל חשיבות רבה במערכת התנועה.

פגיעה בפעילות התקינה של הנוירוטרנסמיטורים גורמת להפרעות תפקודיות שונות, כמו אפילפסיה המופיעה על רקע עירור יתר או מחלת פרקינסון המופיעה לאחר פגיעה במאזן הדופמין.

עם זאת, על סמך הידע אודות הנוירוטרנסמיטורים האלה פותחו תרופות שונות, אשר יכולות לסייע לטפל במחלות האלה על ידי "איזון מלאכותי" של העירור החשמלי במוח.

סוגי תפקוד שונים המופקים על ידי מערכת העצבים המרכזית

מערכת העצבים המרכזית אחראית על מספר תפקודים חשובים כמו:

  • חשיבה – עיבוד של מידע המגיע אל המוח מספק לנו את היכולת לחשוב ולקבל החלטות. בעזרת קשר בין חלקי מוח שונים המופק באמצעות החומר הלבן והסינפסות המקשרות בין תאי מוח, ניתן לפתח את החשיבה ולקיים פעולות תפקודיות מורכבות.
  • קואורדינציה – מופקת בעיקר באמצעות המוחון, אשר אחראי לאפשר פעילות מתואמת בין חלקי גוף שונים. חוסר קואורדינציה יכול להתבטא על ידי וורטיגו, הפרעות הליכה, תנועת עיניים לא מתואמת, דיבור לא ברור, רעד והפרעה בביצוע תנועות עדינות ומוטוריקה עדינה.
  • דיבור והבנת שפה – באמצעות מרכז הדיבור והשפה במוח, אנו מסוגלים לדבר ולתקשר עם הסביבה. מידע אשר מקורו במרכז הדיבור במוח (המרכז על שם ברוקה) עובר דרך גזע המוח אל העצבים האחראים על מיתרי הקול ושרירי הדיבור, ובדרך זו מתאפשרת הפקת השפה והיגוי המילים והמשפטים. על מנת לספק "עידון", מופקים אותות חשמליים גם מהמוחון, אשר תפקידם לאפשר לנו להגות מילים ברורות ומדוייקות. מלבד הדיבור, גם הבנת השפה מתבצעת על ידי מסלול דומה אשר מתבצע בכיוון ההפוך: גלי קול נכנסים אל האוזניים, מעובדים לאותות חשמליים אשר נכנסים למרכז השמיעה במוח, ומשם אל מרכז הבנה השפה (המרכז על שם וורניקה).
  • חושים – מערכת העצבים המרכזית אחראית על עיבוד המידע התחושתי, המגיע מהחושים השונים בגוף. בדרך זו, גלי אור הנקלטים ברשתית הופכים לאחר עיבוד מוחי לתמונה ולחוש הראיה, מידע תחושתי מכל מקום בגוף מגיע אל המוח ומספק קלט תחושתי ואת חוש המישוש וכו'.
  • תנועה – אחד המסלולים החשובים במערכת העצבים המרכזית הוא היכולת המוטורית והפקת התנועה. פגיעה בחוט השדרה או במוח תגרום להפרעת בכוח הגס, פגיעה בטונוס השרירים והרפלקסים.
  • למידה וזיכרון – תהליך הלמידה מתבצע על ידי יצירת קשרים בין חלקי מוח שונים, ושמירת זיכרון במרכזים המוחיים האחראים על הזיכרון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן