מחלת מנייר

מחלת מניירבשנת 1861 תיאר רופא צרפתי בשם פרוספר מנייר מחלה חדשה שבאה לידי ביטוי בשילוב של שלוש תופעות.

המחלה שלימים נקראה על שמו כוללת טינטון, ליקוי שמיעה וסחרחורת. שלושת התופעות הנ"ל נחשבות לשכיחות יחסית וכל אחת מהן יכולה להיות ביטוי של בעיה אחרת ולעמוד בפני עצמה, אך הייחודיות של מחלת מנייר היא ששלושת התופעות מופיעות בה במקביל.

לרוב המחלה מופיעה בסביבות גיל העמידה ובדרך כלל היא מתחילה בהופעתה של אחת מהתופעות, כשבמהלך הזמן מצטרפות אליה השתיים האחרות באופן הדרגתי. התסמינים של המחלה לרוב לא מופיעים באופן רציף אלא באים לידי ביטוי בהתקפים שביניהם יכולות להתקיים תקופות של שנים או חודשים של רגיעה.

מה הם הגורמים למחלה?

נכון לכתיבת שורות אלה, לא ברור מה הם הגורמים למחלת מנייר. לפי ההשערות המקובלות נראה כי מקור המחלה הוא בהצטברות עודפת של נוזלים באזור שנקרא שק אנדולימפתי במערכת שיווי המשקל שבאוזן.

בקרב החולים במחלת מנייר ניתן לראות לחץ מוגבר של נוזלים באוזן הפנימית, אך הסיבה להצטברות הנוזלים או להופעת הלחץ אינה ברורה. כמו כן, לא ברור מדוע המחלה באה לידי ביטוי בהתקפים.

מה הם התסמינים של מחלת מנייר?

התסמינים של המחלה כאמור מופיעים בהתקפים, אך מהתקף להתקף הם נהיים חמורים יותר. כמו כן, ככל שחולפות השנים, התסמינים נוטים להישאר בין התקף להתקף אם כי בעוצמה מופחתת יחסית להסתמנות בזמן ההתקף עצמו.

התסמינים כוללים סחרחורת סיבובית שיכולה להימשך אפילו מספר ימים ללא הפסקה, פגיעה בשמיעה שבאה לידי ביטוי בעיקר בקושי בשמיעה של צלילים בתדרים נמוכים וטנטון.

כל אחד מהתסמינים יכול להיות התסמין הראשון שיפגע באיכות חיי החולים. במידה והתסמין הראשון בהתקף הוא סחרחורת, היא לרוב תהיה קשה במיוחד ותוביל לריתוק למיטה. כמו כן, יש לציין שהסובלים מתסמין זה לרוב סובלים גם מחרדה.

במקרים בהם הטנטון הוא התסמין הראשון, לרוב הוא יתרחש באוזן אחת כשבמקרים מסוימים הוא לא יחלוף גם לאחר חודשים. גם הפגיעה בשמיעה לרוב תתרחש באוזן אחת בלבד.

כיצד מאבחנים את המחלה?

מאחר ולא ברור מה הם הגורמים למחלה, הרי שתהליך האבחון מתבסס על שלילה של גורמים אחרים שהיו יכולים להוביל להיווצרות התסמינים האופייניים.

כך למשל נהוג לבצע לחולים בדיקות דם לאבחון של חסר בוויטמינים מסוימים, בדיקות הדמיה מוחיות, בדיקות של תפקודי בלוטת המגן, בדיקות שמיעה מסוגים שונים, בדיקת רישום ניד העין ועוד. כאשר לא מוצאים שום גורם ברור שיכול היה להוביל לתסמינים מהם סובל החולה והתמונה הקלינית כוללת את שלושת התופעות במקביל, ניתן יהיה לאבחן את המחלה בבירור.

יש לציין שמאחר ולא תמיד שלושת התופעות מופיעות במקביל בשלבים המוקדמים של המחלה, הרי שלא אחת היא תהיה קשה מאוד לאבחון.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול נחלק לשלושה רבדים מובחנים. הרובד הראשון כולל טיפול תומך, הרובד השני כולל טיפול תרופתי והרובד השלישי כולל טיפול ניתוחי או פולשני להלן:

• טיפול תומך – הטיפול התומך כולל שימוש בעזרי הליכה כמו מקל הליכה למשל, שימוש במכשירי שמיעה שמטרתם לפצות על בעיות השמיעה, ביצוע של תרגילי פיזיותרפיה במטרה להתמודד עם חוסר שיווי המשקל, הימנעות משימוש בקפאין או באלכוהול ועוד.
  • טיפול תרופתי – שימוש בתרופות משתנות, בנוגדי אלרגיה, בסטרואידים, בתרופות נגד הקאות או נגד בחילות ועוד.
  • טיפול פולשני או ניתוחי – במקרים החמורים ניתן לבצע מגוון פרוצדורות כירורגיות כמו למשל חיתוך של עצב שיווי המשקל בצד הפגוע, החדרת צינורית ניקוז לאוזן התיכונה ועוד.