מחלות נוירולוגיות בילדים ותינוקות

מחלות נוירולוגיות בילדים ותינוקות

מחלות נוירולוגיות בילדים ותינוקותמחלות נוירולוגיות יכולות באופן עקרוני להופיע בכל גיל שהוא. לצד מחלות נוירולוגיות שיכולות להופיע במבוגרים קיים מגוון רחב ביותר של מחלות נוירולוגיות שאופייניות יותר לתינוקות ולילדים או שמופיעות בהם באופן בלעדי שדורשות התייחסות מיוחדת.

מאחר ותקופת הינקות והילדות הן תקופות של התפתחות מהירה, של רכישת מיומנויות רבות ושל צמיחה פיזית כמו גם קוגניטיבית, הרי שבעיות נוירולוגיות יכולות להוביל לפגיעה בהתפתחות התקינה.

יש לציין כי במהלך הינקות והילדות קיימים חלונות זמנים מסוימים כמו למשל חלון הזמנים לרכישת השפה או חלון זמנים מסוים להתפתחות של מערכת הראייה. אי לכך, טיפול לקוי או היעדר טיפול במחלות נוירולוגיות בגילאים המוקדמים יכול להוביל לפגיעה משמעותית שתלווה את החולים למשך כל ימי חייהם.

מה הם הגורמים למחלות נוירולוגיות בילדים ובתינוקות?

ישנם גורמים רבים ספור שיכולים לגרום למחלות נוירולוגיות בילדים ובתינוקות. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

• מחלות מטבוליות – ישנו מגוון של מחלות גנטיות מולדות שבאות לידי ביטוי בפגיעה במטבוליזם של חומרים שונים כמו למשל חומצות אמינו מסוימות, סוכרים מסוימים ועוד. מחלות אלו גורמות להצטברות של מטבוליטים מסוימים במערכת העצבים שיכולה להוביל למגוון של בעיות ואף לגרום למוות של החולים.
  • בעיות בהתפתחות התוך רחמית – פגיעה בהתפתחות התוך רחמית יכולה להיות תוצאה של בעיה באספקת החמצן לעובר כמו למשל שיתוק מוחין או תוצאה של הפרעה גנטית כמו למשל במקרים רבים של הידרוצפלוס.
  • מחלות זיהומיות – ישנם זיהומים רבים שיכולים לפגוע ברקמת המוח כמו דלקת קרום המוח למשל. כך למשל, לאחרונה משרד הבריאות דיווח כי ישנה עליה בשיעורי דלקת קרום המוח בילדים.
  • טראומה וחבלות ראש – בדיוק כמו מבוגרים, גם ילדים ואף תינוקות יכולים לסבול ממחלות נוירולוגיות בעקבות פגיעת ראש שלרוב מקורה בנפילה מגובה רב. עם זאת, די בכך שהתינוק ייפול משידת ההחתלה על מנת שייגרם לו נזק מוחי בלתי הפיך.
  • אפילפסיה קבוצה רחבה של מחלות נוירולוגיות שחלקן אופייניות יותר לילדים.

מה הם התסמינים של מחלות נוירולוגיות בילדים ותינוקות?

התסמינים של המחלות הנוירולוגיות מגוונים בצורה בלתי רגילה. התסמינים משתנים בהתאם לאזור הפגוע במוח, בהתאם לאופי הפגיעה, למידת החומרה שלה, בהתאם לגיל שבו היא הופיעה, בהתאם לגורם לפגיעה, בהתאם למהירות שבה הוגש הטיפול וליעילות של הטיפול שהוגש ועוד. בין היתר יכולים להופיע התסמינים הבאים:

• בעיות קוגניטיביות ומנטליות – בעיות ריכוז וזיכרון, פיגור שכלי, בעיות בהתפתחות השכלית התקינה, בעיות בדיבור או בהבנת השפה ועוד.
  • בעיות תנועה – נוקשות שרירים, רפיון שרירים, שיתוק, רעד, פרכוסים, הליכה מגושמת, כוריאה, טיקים לא רצוניים, איטיות תנועתית, חוסר שיווי משקל ועוד.
  • מיגרנות או כאבי ראש חזקים.
  • בעיות חושיות – בעיות שמיעה, ראייה, תחושה ועוד.
  • במקרים החמורים ההפרעות הנוירולוגיות יכולות להיות חמורות במיוחד ולהוביל לשיתוק מהצוואר ומטה ואף למוות ובמקרים אחרים הן יכולות להוביל לבעיות קלות בלבד כמו עיכוב התפתחותי, פגיעה קלה ביכולת הדיבור התקינה ועוד.

כיצד מאבחנים מחלות נוירולוגיות בילדים ותינוקות?

את המחלות השונות מאבחנים בהתאם להסתמנות הקלינית של המחלה ובהתאם לממצאים שעולים מהבדיקות השונות שהבחירה בהן מתבצעת בהתאם להסתמנות הקלינית של המחלה. בין היתר מדובר על בדיקות הולכה עצבית, אא"ג, בדיקות הדמיה כמו CT מוח או MRI מוח, בדיקות דם לאבחון של מטבוליטים חריגים בדם, בדיקות אולטרסאונד שניתן לבצע כבר במהלך ההיריון לאבחון בעיה נוירולוגית ועוד.

בדיקה נפוצה במיוחד היא בדיקת ניקור מותני שמשמשת למשל לאבחון של דלקת קרום המוח, ישנן בדיקות מיוחדות שמיועדות לאבחן מחלות בעצב הראייה באופן ספציפי ועוד.

כיצד מטפלים במחלות נוירולוגיות בילדים ובתינוקות?

בהתאם לכך שקיימות מחלות נוירולוגיות רבות שעלולות לפגוע בילידם ותינוקות, כך גם קיים מגוון רחב ביותר של טיפולים. בין היתר מדובר על טיפולים ניתוחיים כמו במקרה של הידרוצפלוס או מקרים חמורים של אפילפסיה, על טיפולים תרופתיים שמתאימים לטיפול בסוגים רבים של אפילפסיה שאינם חמורים, על שינוי תזונתי, על ביצוע תרגילים שונים לאימון של המוח או תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים הפגועים ועוד.

במקרים רבים הפגיעה הנוירולוגית תהיה בלתי הפיכה ואז יהיה צורך לעשות שימוש בעזרים מסוימים כמו למשל מכשירי שמיעה, מקל הליכה, כיסא גלגלים ועוד. כמו כן לא אחת לאחר ההחלמה מהמחלה יצטרכו החולים לעבור תהליך שיקומי להחזרת התפקודים שניזוקו במחלה הנוירולוגית.