עלייה בשיעורי דלקת קרום המוח בילדים

מגמה מדאיגה אשר הולכת ומתגברת בישראל במהלך השנים האחרונות היא זינוק של מאות אחוזים בדלקת קרום המוח בילדים. בחודשים האחרונים התגלו ברחבי הארץ 255 מקרים חדשים של דלקת קרום המוח ומדובר בעלייה של מאות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות. רובם של החולים הם ילדים וכן תינוקות בני פחות משנה. משרד הבריאות מתריע כי ייתכן ומדובר בזן חדש של נגיף וכי יש להקפיד בשמירה על היגיינה טובה.

עלייה מדאיגה בשיעורי המחלה

התפרצות נרחבת של דלקת קרום המוח בישראל, זוהי הבשורה המדאיגה נוכח הנתונים המצביעים על שיעורי המחלה ההולכים וגדלים בישראל במהלך השנה האחרונה. דלקת קרום המוח או מנינגיטיס, היא מחלה קשה המתבטאת בדלקת במעטפת הקרומית של המוח וחוט השדרה. בשלביה הראשונים המחלה עשויה להיראות כשפעת רגילה, אולם התסמינים עלולים להחמיר בתוך זמן קצר.

גורמים לדלקת קרום המוח

המחלה נגרמת על ידי חיידק או נגיף, הדלקת הנגיפית המתפשטת כעת בישראל נחשבת לקלה יותר ובדרך כלל חולפת מעצמה, אך ישנם מקרים בהם חלים סיבוכים קשים העלולים להסב נזק מוחי, אובדן שמיעה, כשל כלייתי, שוק ואף לגרום למוות. בישראל מתגלים מדי שנה כ-100 מקרים של המחלה, אך במהלך שנת 2017 חלה עלייה דרסטית בשיעוריה כאשר נתגלו 255 חולים במחלה כאשר ברובם המוחלט של המקרים מדובר בילדים.

גורם המחלה הוא חדירת מזהם אל קרומי המוח והתפתחות של תגובה דלקתית לאחר זיהוי נגיף או חיידק המגיע לקרום המוח דרך זרם הדם או כתוצאה מחדירה ישירה במקרים של דלקת אוזניים, דלקת בסינוסים או שברים בגולגולת של הגורם המזהם.

רוב החולים – ילדים

מנתונים אשר מפרסם משרד הבריאות עולה כי רוב החולים הם ילדים בני פחות מ-10 וההתפלגות מראה כי רובם (76) הם בני פחות משנה, 70 היו בני שנה עד ארבע, 47 היו בני 5-9 ותשעה בני 10-14. בין הנדבקים היו גם יילודים אשר אימותיהם נדבקו במחלה והיא הועברה אל התינוק ברחם או במהלך הלידה. על סמך הנתונים עולה כי המחלה התפשטה בכל רחבי המדינה.

תסמינים ואבחון

ההדבקה בדלקת קרום המוח מתרחשת כתוצאה ממגע עם הפרשות של אדם חולה. סימני המחלה כוללים חום, כאבי ראש, הקאות, חוסר תיאבון, רגישות לאור וקישיון עורף. בקרב ילדים חולים עלולים להתפתח מצבים של בלבול או אדישות קיצונית. אדם אשר חשוד כמי שנדבק במחלה חייב לעבור בדיקה פולשנית המכונה ניקור מותני לצורך אבחון.

הבדיקה כוללת החדרת מחט ארוכה לחוליות הגב התחתון ובאמצעותה נלקחות מספר טיפות של נוזל השדרה אשר מועבר לבדיקה לצורך גילוי המחלה וזיהוי מקורה אם ויראלי או חיידקי. במקרים בהם מדובר על דלקת ויראלית אין תרופות יעילות לטיפול, אולם ברוב המקרים די במתן טיפול תומך כגון נוזלים כדי להביא להחלמה.

הנחיות משרד הבריאות – דרכי מניעת הידבקות

בעקבות ההתפרצות המדאיגה של המחלה, הורה משרד הבריאות לכל רופאי קופות החולים לשלוח דגימות של נוזל שדרה בכל המקרים בהם קיים חשד קל לקיומה של המחלה. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור גרוטו מסביר כי ברוב המקרים מנינגיטיס ויראלית חולפת מעצמה, אך בחלק מהמקרים נדרש אשפוז.

עוד מוסיף המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי הגורם להתפרצות הנרחבת אינו ברור וכי ייתכן ומדובר בזן חדש של נגיף אשר מתבטא בדלקת קרום המוח יותר מתחלואות אחרות או שמדובר בנגיף אשר אין חסינות טובה בפניו באוכלוסייה.

הנגיף מועבר בעיקר בהפרשות ולכן דרכי מניעת הדבקה כוללות שמירה על היגיינה ברמה טובה, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות ובילדים קטנים. ההנחיות ממליצות על רחיצת ידיים לאחר טיפול בחיתולים וביקור בשירותים וכן יש לשמור על ניקיון הידיים בעת הכנת מזון לתינוקות.