חוקרים בדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לשפר את חייהם של חולי אטקסיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חוקרים בדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לשפר את חייהם של חולי אטקסיה

כמעט וכל אישה במהלך ההריון שלה, או אפילו לפניה, שואלת בשלב מסוים האם כדאי לה לאסוף את הדם הטבורי ולשמר אותוחוקרים בדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לשפר את חייהם של חולי אטקסיה בבנקים הייעודיים לכך. העובדה הברורה היא שהדם הטבורי, אותו אוספים מחבל הטבור ומהשלייה מיד עם הולדת התינוק, מציע יתרונות מגוונים. הוא מהווה פתרון טיפולי יעיל, לעיתים אפילו יחידי, במצבים מורכבים ובלקויות שהרפואה המודרנית אינה מוצאת להם מענה. הדם הטבורי, דוגמה נוספת, מפחית בצורה משמעותית את הסיכונים הקיימים בעת ביצוע הפלה.
מחקר חדש ומסקרן שופך אור על היבט חשוב אחר של תאי הגזע שמקורם דם טבורי, והוא האפשרות שלהם לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים של חולי אטקסיה תורשתית.

מהי אטקסיה?

עוד לפני שמתייחסים לדם הטבורי וליתרונותיו עבור חולי אטקסיה, חשוב למפות את המחלה באופן מדויק. אטקסיה (בעברית: "שגשון" או "שיגשון") היא מחלה ניוונית חמורה של מערכת העצבים, במסגרתה "המוח הקטן" (צרבלום), גזע המוח או לחלופין חוט השדרה עוברים ניוון. התוצאה של כך היא מגוון רחב של בעיות תפקוד, לרבות פגיעה בקואורדינציה, מגושמות בגפיים, פגיעה בשיווי המשקל וביציבה וכן השפעות שליליות על הדיבור, תנועות העיניים ואיברים אחרים.

אטקסיה תורשתית היא מחלה שלא ניתן למנוע, ולמרבה הצער גם אי אפשר לטפל בה בהיותה חשוכת מרפא. אלא שיש עדיין מה לעשות ולאן לשאוף מבחינת דרגת החומרה של התסמינים מהם סובלים החולים, הניוון של מערכות הגוף והיכולת שלהם לשמור על התפקוד העצמאי שלהם, במידה כזו או אחרת.

איך תאי גזע מדם טבורי נכנסים לתמונה?

המחקר המדובר, שיתוף פעולה של חוקרים מארצות הברית ומסין, הראה שטיפול באמצעות תאי גזע שהמקור שלהם הוא דם טבורי עשוי ליצור שינוי דרסטטי בקרב חולים באטקסיה תורשתית. המחקר, שפורסם בכתב העת הנחשב Journal of Translational Medicine, הוא הראשון בו נבחן הקשר בין הדם הטבורי לבין המחלה.

במסגרת המחקר בוצע ניסוי בקרב 30 חולים במחלה. הם טופלו בצורה ששילבה תאי גזע מדם טבורי עם פיזיותרפיה מותאמת אישית: הם קיבלו 6-4 טיפולים מתא גזע בדרכים שונות (עירוי תוך ורידי, ניקור צווארי וניקור מותני), ועברו פעמיים ביום טיפולי פיזיותרפיה בני חצי שעה.

התוצאות הראו בצורה כמעט חד משמעית שהטיפול המשולב מספק תוצאות משביעות רצון מבחינת שיפור התפקוד ואיכות החיים של הסובלים מהמחלה. התסמינים שהם סובלים מהם הפכו למטושטשים יותר, השפעות חיוביות שלדברי החוקרים נצפו לכל משכה של תקופת המחקר. אלו יכולות להיות בשורות משמעותיות מאוד עבור הסובלים מאטקסיה תורשתית, עם פוטנציאל לפיתוח טיפולים המבוססים על הרעיון הזה בדיוק.

איך כדאי להתייחס לממצאי המחקר?

עם זאת, יש לקחת את תוצאות המחקר בעירבון מוגבל בשלב הנוכחי. אמנם תוצאותיו היו ברורות, אולם צריך לזכור שקבוצת המחקר הייתה קטנה בכל קנה מידה. מכאן שהיכולת להסיק דבר מה באופן גורף נפגעת, ולו מכיוון שיכולים להיכנס לתמונה משתנים מתערבים המסבירים את התוצאות. ברור כי יש צורך בביצוע מחקרים נוספים על מנת לבחון באופן הדוק את ההשפעה האפשרית של תאי גזע מדם טבורי על חולי אטקסיה, ועל אחת כמה וכמה לפני שחושבים על טיפול ישיר במחלה דרך תאי הגזע.

מקורות ולקריאה נוספת:
New Study Finds Cord Blood-derived Stem Cell Treatments Improve Ataxia Patients' Functionality and Quality of Life
Ataxia – Mayo Clinic
Disorders of the Cerebellum: Ataxia, Dysmetria of Thought, and the Cerebellar Cognitive Affective Syndrome

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן