פרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים

שבץ מוחי הוא נכון להיום הגורם השכיח ביותר בעולם המערבי לנכות ובנוסף מהווה את אחד משלושת גורמי התמותה השכיחיםפרפור פרוזדורים ביותר. אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לשבץ מוחי הוא הפרעת קצב הנקראת פרפור פרוזדורים או פרפור עליות. למעשה כחמישית ממקרי השבץ המוחי התפתחו על רקע של פרפור עליות. מעבר לזה, שיעור התמותה משבץ מוחי שהתפתח על רקע של פרפור פרוזדורים, גבוה פי שניים משיעור התמותה מאירוע מוחי שהתפתח על רקע של גורמים אחרים (שאינם פרפור פרוזדורים).

מהי ההגדרה של פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים הוא מצב שבו העליות של הלב מתכווצות במהירות גבוהה מהרגיל, כשקצב ההתכווצות אינו סדיר. הפעילות המשובשת של שריר הלב במצב זה מובילה לירידה בתפוקה ולפגיעה באספקת הדם לאיברי הגוף ולריאות. כפועל יוצא מכל זה, עשויים להופיע תסמינים כמו סחרחורות, כאבי חזה, קוצר נשימה, דופק מהיר שאינו סדיר ועייפות מוגברת. עם זאת, יתכן בהחלט שהבעיה לא תבוא לידי ביטוי בתסמינים כלל ותאובחן במסגרת בדיקה שגרתית כמו אק"ג.

באילו נסיבות פרפור פרוזדורים עלול להפוך מסכן חיים?

חשוב לציין שפרפור פרוזדורים לא מהווה סכנה מידית לחיי המטופל. עם זאת, מדובר בבעיה שבהחלט מגדילה את הסיכון לתמותה בטווח הארוך. זאת כיוון שאחד הסיבוכים המרכזיים של פרפור פרוזדורים הוא סיכון גבוה יחסית להיווצרות של קרישי דם. קרישי דם אלה נוצרים כתוצאה מהפעילות המשובשת של שריר הלב ולאחר שהם נוצרים, ישנה אפשרות שייצאו משריר הלב ויעשו את דרכם לריאות (תסחיף ריאתי) או למוח (שבץ מוחי איסכמי). אך מעבר לכך, פרפור פרוזדורים שנמשך מספר שבועות או חודשים, עשוי להוביל לאי-ספיקת לב. במצב זה, נפגעת אספקת הדם למערכות הגוף השונות.

האם יש סוג אחד של פרפור פרוזדורים?

יש לציין כי ישנם מספר סוגים של פרפור פרוזדורים ושלא מדובר בבעיה אחת בלבד. כך לדוגמה, פרפור פרוזדורים התקפי הוא פרפור פרוזדורים שחולף באופן ספונטני או לאחר טיפול תוך פחות משתי יממות ובכל מקרה נמשך לא יותר משבוע ימים. בנוסף ישנו פרפור פרוזדורים מתמיד, שנמשך יותר משבוע וישנו גם פרפור פרוזדורים מתמיד מתמשך (long-standing persistent) שנמשך למעלה משנה.

מעבר לכל אלה ישנו פרפור פרוזדורים קבוע. במצב זה, לא ניתן לטפל בהפרעת הקצב או שאין צורך לטפל בהפרעה, שכן התסמינים נסבלים (ולכן ניתן להסתפק בתרופות למניעת סיבוכים). סוג הפרפור מאובחן בבדיקה פשוטה שבה הרופא מאזין ללב, בבדיקת אק"ג או בבדיקה שבה מנטרים את קצב הלב במשך יממה או יותר. כמו כן יתכן בהחלט שהרופא יפנה את המטופל לבדיקות נוספות שמטרתן לבחון את רמת התפקוד של הלב, מבנה הלב ועוד.

אילו אפשרויות טיפול קיימות בפרפור פרוזדורים?

הטפול בפרפור פרוזדורים מותאם באופן אישי למטופל. שכן לפני שניתן יהיה לתכנן את תכנית הטיפולים, יש להעריך את מידת החומרה של התסמינים, להבין כמה זמן נמשכים ההתקפים, לבחון את רמת הסיכון לאירוע מוחי, לדמם בעקבות טיפול במדללי דם, לסיבוכים של הפרעות קצב ועוד. לפיכך כאשר באים לתכנן את תכנית הטיפולים המתאימה למטופל, יש לבצע שורה ארוכה של בדיקות ובכלל זה רמות סוכר בצום, בדיקת מאמץ, בדיקת תפקודי בלוטת התריס, אקוקרדיוגרפיה ועוד.

איך מעריכים את הסיכויים לשבץ מוחי?

אחד השלבים החשובים ביותר בטיפול במטופלים עם פרפור פרוזדורים כולל הערכה של רמת הסיכון לשבץ מוחי. במשך זמן רב רמת הסיכון התבססה על שקלול של גורמי סיכון הבאים בלבד: יתר לחץ דם, גיל מעל 75, סוכרת, אי ספיקת לב ואירוע מוחי בעבר. כל אחד מגורמי הסיכון תורגם לנקודה אחת, למעט אירוע מוחי בעבר, שתורגם לשתי נקודות. סיכון גבוה הוגדר כציון של שלוש ומעלה, סיכון בינוני הוגדר כניקוד של 2 או 1 וציון של 0, הוגדר כסיכון נמוך.

כיום מקובל לשקלל גורמים נוספים במסגרת הערכת הסיכון לשבץ מוחי: נוכחות של מחלת כלי דם ומגדר החולה (נשים מקבלות נקודה אחת נוספת). בנוסף נהוג להפריד כיום את המטופלים לשתי קבוצות בהתאם לגילם: בין 74-65 ו-75 ומעלה, כשמטופלים בין גיל 65 ל-74 מקבלים נקודה אחת ומטופלים מגיל 75 ומעלה, מקבלים שתי נקודות.

רמת הסיכון משפיעה על סוג הטיפול. כך לדוגמה מטופל עם סיכון נמוך, יקבל אספירין במינון של 325-75 מ"ג אך יתכן אף שלא יקבל טיפול מונע כלל. לעומת זאת מטופל עם ציון 2 ומעלה, יקבל תרופות נוגדות קרישה באופן פומי.

באופן כללי נהוג לתת כיום תרופות נוגדות קרישה לכל המטופלים הגברים שסובלים מפרפור פרוזדורים והנם בני 75 ומעלה, גם בהיעדר גורמי סיכון נוספים. כך גם נשים בגילאי 74-64 יטופלו באמצעות תרופות נוגדות קרישה בהיעדר גורמי סיכון אחרים.

מקורות ולקראיה נוספת:
פרפור פרוזדורים – שיבא תל השומר