אילו בעיות נוירולוגיות עשוי נגיף הקורונה לחולל?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אילו בעיות נוירולוגיות עשוי נגיף הקורונה לחולל?

סביר מאוד להניח שנחשפתם בחודשים האחרונים לדיווחים שונים על הסכנות של נגיף הקורונה, התסמינים החמורים שלו אילו בעיות נוירולוגיות עשוי נגיף הקורונה לחולל?והאוכלוסיות שהוא עלול להציב בפני סכנת חיים מוחשית. מדובר בנגיף שבו עדיין הנסתר רב על הגלוי, וזה נכון גם בכל הנוגע להשפעות המגוונות האחרות של הקורונה על האדם. בדרך כלל אנחנו מייחסים את הנגיף לבעיות במערכת הנשימה של האדם או לבעיות לב וריאות, ואלה אכן סיכונים מרכזיים מאוד של נגיף הקורונה.
אלא שמתברר שלקורונה יש השפעות אפשריות אחרות – למשל על מערכת העצבים. עם הזמן החלו להצטבר ידיעות על פגיעות אפשריות של נגיף הקורונה במערכת העצבים ובעיות נוירולוגיות, חלקן חמורות במיוחד, שעלולות להיות מנת חלקם של אנשים שנבדקו בנגיף. אז מהם אותן בעיות נוירולוגיות? ומה אפשר לעשות כדי להתגונן מהן?

על הקשר שבין קורונה לבין נוירולוגיה

הקשר בין קורונה לבין בעיות בתפקוד הנוירולוגי, למרבה הצער, הוא הדוק בכל קנה מידה. כך עולה מהנתונים שהצטברו במדינות שונות בעולם וממחקרים שפורסמו לאחרונה. לפני חודשים ספורים פורסם על מחקר שהתוצאות של מרחיקות לכת, יש שיגידו שגם מפתיעות במיוחד: אחוז משמעותי מאוד מבין האנשים שאושפזו עקב הקורונה (כ-50% למעשה מהאוכלוסייה בבתי החולים שנבדקו) חוו גם תסמינים נוירולוגיים.

במקרים הפשוטים יותר, לפחות לכאורה, חווה האדם תסמינים פגיעה בחוש הטעם והריח עד לאובדן מוחלט שלהם לתקופה מסוימת, כאבי ראש וסחרחורות, חולשה כללית, כאבי שרירים, קשיים בריכוז ובשמירה על עירנות ועוד. במקרים החמורים יותר, הבעיות הנוירולוגיות הגיעו לכדי פרכוסים או אפילו אירועי שבץ מוחי, שמעמידים מטבע הדברים את הסובל מהם בפני סכנת חיים מוחשית.

כשבוחנים את ההשפעה של הנגיף על מערכות ואיברי הגוף, אפשר לראות שהתסמינים האלו אינם מקריים. נגיף הקורונה עלול לפגוע בתפקודם של מערכת העצבים, השרירים, המוח ואזורים אחרים בגוף, מה שמשפיע כמובן מבחינה נוירולוגית. הפגיעה בריאות ובלב עלולה להפחית את רמות החמצן במוח או לחלופין לשבש את מנגנון קרישת הדם בגוף, מה שמסביר חלק מהתסמינים שתוארו מעלה. במקרים אחרים, הנגיף עלול לעורר את מערכת החיסון כך שהיא תגיב אליו ותפגע במערכת העצבים ובמוח, מקור לבעיות נוירולוגיות.

ייתכן אף מצב בו הנגיף תוקף בצורה ישירה לחלוטין את המוח, עד לרמה של שינויים במבנה המוח. חוקרים בארצות הברית הראו כי לא רק שהווירוס מגיע למוח, אלא גם שהוא עלול לשכפל עצמו בתאי המוח. מכאן ועד לתסמינים נוירולוגים חמורים הדרך, למרבה הצער, אינה ארוכה יותר מדי.

מהן ההשלכות והמשמעויות של הממצאים הנוירולוגיים?

על פניו נראה שסקירת הבעיות הנוירולוגיות המקושרות עם נגיף הקורונה רק הופך את ה"מפלצת" מולה אנחנו מתמודדים בחודשים האחרונים למאיימת אפילו יותר. עם זאת, יש כאן כמה צדדים מעודדים יותר. הגדלת הידע לגבי השפעת נגיף הקורונה על הגוף עשויה להקל על אבחון המחלה. ניתן לראות לכך עדות בתסמין שתואר מעלה, של אובדן חוש הטעם והריח, שכבר ידוע כיום שהוא אחד מסימני הזיהוי הפוטנציאליים המובהקים יותר של הידבקות בנגיף הקורונה. ייתכן אפילו שהתסמינים הנוירולוגים, כפי שסבורים חלק מהמומחים, יופיעו עוד לפני התסמינים האחרים המזוהים עם הקורונה: חום גבוה, שיעול וכן הלאה.

חדשות מעודדות נוספות הן שברוב המקרים שנבדקו במחקרים, עולה כי הסיבוכים הנוירולוגיים שמופיעים בדרך כלל אצל נדבקי וחולי הקורונה הם אלו הפשוטים יותר, כאשר הסיבוכים המורכבים ומסכני החיים נדירים באופן יחסי. יש לסייג את הקביעה הזו ולטעון כי עדיין אין אפשרות להסיק לגבי ההשלכות ארוכות הטווח של הפגיעה הנוירולוגית הנובעת מהקורונה, ולו מכיוון שהנגיף עדיין נמצא בחיתוליו בעולם. ייתכן שבעוד כמה חודשים או אפילו שנים, נשמע על החמרה מסוימת במצבם של אנשים שחוו את נגיף הקורונה ושחשבו שהם הצליחו להתגבר עליו.

 

מקורות ולקריאה נוספת:
Neurological Associations of COVID-19 – The Lancet Neurology
Coronavirus: What Does COVID-19 Do to the Brain? – BBC
Neurological Manifestations of COVID‐19: A systematic review and current update
Neurological Manifestations of Hospitalized Patients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective case series study

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן