תסמונת הרגל העצבנית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת הרגל העצבנית

תסמונת הרגל העצבניתתסמונת הרגל העצבנית, או "הרגל חסרת המנוחה" (Restless leg syndrome) היא מחלת תנועה המערבת את הגפיים התחתונות, שבה מופיעות תנועות רגליים בלתי נשלטות, מציקות, בייחוד בשעות הלילה.

סימנים וסימפטומים

סימן ההיכר של המחלה, כאמור, הוא תנועות מתמשכות של הרגליים, המגיעים לעיתים בשילוב עם שינויים תחושתיים. התנועות הופכות למציקות ביותר ולבולטות דווקא בשעות הלילה ובשינה, ומוקלות במהלך היום ועם הפעילות השגרתית. התנועות המציקות של הרגליים עלולות להביא להפרעה בהירדמות ובשינה התקינה. כתוצאה מכך, שנת הלילה יכולה להיות לא מרעננת, והחולה סובל מישנוניות ועייפות במהלך היום.

ככל הנראה, מחלה זו שכיחה ביותר. מעריכים שמעל 5% מהאוכלוסייה המבוגרת סובלת מהבעיה. מסיבות שאינן ברורות, שכיחות מחלת הרגל העצבנית גבוהה יותר בנשים מבגברים. ברוב הגדול של מקרים אין בנמצא גורם ידוע למחלת הרגל העצבנית, והמחלה מוגדרת כמחלה ראשונית.

עם זאת, לעיתים תנועות הרגל המופיעות במחלה מתלוות למחלות אחרות – עליהן כדאי לתת את הדעת. תנועות רגלים כאלו בשעת הלילה יכולים להופיע באנמיה מחסור ברזל, השכיחה בנשים בגילאי הפוריות (בעקבות איבוד דם במחזור החודשי). מחלות אחרות הקשורות לתופעה: אי ספיקת כליות מתקדמת, סוכרת, ומחלות נוירולוגיות אחרות.

במהלך ההיריון תתכן החמרה או הופעה של מחלת הרגל העצבנית. למרבה הצער, דווקא בהריון הטיפול התרופתי (שיוצג להלן) מוגבל יותר בגלל שמרבית התרופות היעילות אסורות לנטילה בזמן ההיריון, בעקבות סכנה אפשרית לעובר. לכן, בהריון חשוב במיוחד להרגיע את האישה, להסביר לה שמדובר במחלה בלתי מסוכנת, שתחלוף, קרוב לוודאי, לאחר הלידה.

אבחנה של המחלה

אין בנמצא בדיקות מעבדה, בדיקות הדמיה או בדיקות עזר אחרות שיכולות לאשר את האבחנה. לכן, אבחנה של מחלת הרגל העצבנית היא אבחנה קלינית, הנעשית על סמך תיאור הסימפטומים האופייניים בידי החולה.

ניתן להיעזר בבדיקה של מעבדת שינה, אך התועלת המופקת מבדיקה זו אינו רב. בבדיקה גופנית ונוירולוגית לא ניתן למצוא ממצאים פתולוגים, והבדיקה בדרך כלל תקינה לחלוטין, בהיעדר מחלה נלווית אחרת. עם זאת , מומלץ לערוך בדיקות של רמת הברזל בדם, כדי לשלול אנמיה מחוסר ברזל בחולים.

חשוב גם להבדיל בין מחלה זו לבין מחלות דומות אחרות, שיכולות לגרום לסימפטומים דומים: מחלות של העצבים הפריפרים (נוירופתיה פריפרית), השכיחות בסוכרת, התכווצויות פשוטות של השריר ועוד.

טיפול בתסמונת הרגל העצבנית

קיים טיפול תרופתי בעל יעילות לא מבוטלת במחלת הרגל העצבנית. עם זאת, מספר צעדים חיוניים חשובים לפני התחלת טיפול תרופתי. כאשר מתגלה חוסר ברזל, הטיפול הראשון כולל הוספה של תכשיר ברזל לתזונה (הבדיקה המועדפת לצורך זה היא בדיקת פריטין, המתאימה למאגרי הברזל בגוף).

כדאי להימנע מתרופות וחומרים מעוררים כמו אלכוהול, עישון וקפאין. ייתכן שמסג' מקומי ופעילות גופנית הם בעלי השפעה חיובית גם כן. כאשר מתעורר צורך בטיפול תרופתי, קיימות מספר אפשרויות יעילות – תרופות אגנוסטיות לדופמין (תרופות המגבירות את פעילותו של הדופמין בגוף), תרופות הידועות כטיפול להפרעות תחושתיות נוירולוגיות, כמו גבאפנטין ופראגבלין, ועוד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן