תסמונת זנב הסוס – אבחון וטיפול

תסמונת זנב הסוס - אבחון וטיפולתסמונת זנב הסוס (Cauda Equina Syndrome) נחשבת למצב נוירולוגי מסוים, שבו נפגעת פעילותם של שורשי העצבים בתעלה השדרתית, באותו המקום שנמצא מתחם לסיום חוט השדרה.

מדובר במצב רפואי חמור מאד, שבמידה ואיננו מטופל בהקדם, עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך, שכן מדובר בפגיעה בצומת עצבית חשובה מאד. אותה צומת עצבית פגועה, מורכבת משורשי עצבים, המגיעים מחלקו העליון של חוט השדרה. הם אלה, האחראיים על העצבוב המוטורי של פי הטבעת, כפות הרגליים, הירכיים, הקרסוליים וגם הברכיים. הם מעצבבים, אם כי באופן חלקי, גם את שלפוחית השתן ואת חיץ הנקבים.

מדוע זה קורה

הסיבות לתסמונת זנב הסוס קשורות לרוב לנזק שנגרם לדיסק המותני, כמו פריצת דיסק או בלט דיסק. אותו דיסק פגוע, בנוי כמעין טבעת, הנמצאת בין כל זוג של חוליות בעמוד השדרה: מהצוואר עד המותניים. כשמופעל עומס רב מאד על דיסק זה, הוא עשוי להתעוות, עד שגרעינו הפנימי הצמיגי פורץ החוצה, מבעד לשכבות הסחוס, התוחמות אותו. אותו פריצה גורם לפגיעה עצבית באזור, המכונה "תסמונת זנב הסוס". סיבות נוספות לכך יכולות להיות שבר בחוליה, תזוזה של החוליה, דלקת מקומית באזור או פגיעה בשכבת המיאלין, שהינה זו העוטפת את האקסונים.

כיצד באה לידי ביטוי התסמונת

מכיוון שמדובר בפגיעה בצומת עצבית מרכזית מאד האחראית על איברים שונים, אופן הביטוי של התסמונת משתנה בין אדם אחד לשני והתסמינים יכולים להיות מגוונים מאד. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכאב עז מאד לאורך הרגליים, בכאב באזור העכוז, בכאבים באיברי הרבייה, בגב כמובן וגם ברקטום. היא יכולה לבוא לידי ביטוי באובדן תחושה, בנימול, בעקצוצים או בחולשה באחת הרגליים או בשתיהן, באובדן שליטה על הסוגרים וגם על הרפלקסים שבקרסול ובברך. תסמינים אלה, בין אם חלקם או כולם, יכולים להופיע באופן כרוני בעוצמה פחותה מאד, אך במידה והם מופיעים בבת אחת ובעוצמה גבוהה, חשוב לפנות אל הרופא המטפל בהקדם.

אבחון התסמונת

בדומה לתסמונות נוירולוגיות אחרות, גם את התסמונת הזו חשוב לאבחן כמה שיותר מוקדם כדי ליהנות ממענה טיפולי מדויק ונכון, שיעזור להתמודד עם הסימפטומים הנלווים לה ולמנוע את החמרתם. לרוב, הסובלים מתסמונת זו מופנים לאורטופד, לאור תלונותיהם על תסמינים שונים. לאחר פנייתם אל המרכז הרפואי ואל איש המקצוע הרלוונטי, הן עוברים מספר בדיקות הדמיה: בדיקת CT ובדיקת MRI, כדי לבדוק האם אכן מדובר בתסמונת זנב הסוס. הדבר, חשוב שייעשה כמה שיותר מהר, שכן בתסמונת זו כל שנייה חשוב ואיחור בטיפול יכול להביא להחרפתה ולפגיעה חמורה.

הטיפול המוצע כיום לסובלים מהתסמונת וההחלמה

במקרים בהם התסמונת מופיעה באופן פתאומי, יוצע לרוב ניתוח חירום כדי למנוע את הלחץ, המופעל באופן ישיר על שורשי העצבים. את הניתוח יש לבצע בתוך 24 עד 48 שעות מרגע הופעת התסמינים כדי שיהיה יעיל ויעזור לסובל מכך. ככל שמחכים עם הניתוח, הסיכוי שייגרם נזק עצבי בלתי הפיך גבוה מאד.

ההחלמה מהניתוח, בדומה להחלמה מניתוחים אחרים, מצריכה לא מעט סבלנות ודורשת זמן הסתגלות למצב החדש. במרבית המקרים מדובר בנזק מינורי וכל שנותר לעוברים את הניתוח ללמוד כיצד להפעיל מחדש את שרירי שלפוחית השתן ולחזק את גופם. במידה ונגרם נזק, ייתכן והמטופלים יאלצו להיעזר בכיסא גלגלים כדי להתנייד ולא יוכלו לשוב לעמוד על רגליהם. זוהי הסיבה מדוע חשוב לטפל בתסמונת כמה שיותר מהר וכבר עם הופעת התסמינים הראשוניים, המצביעים על כך.