הסיכונים הנוירולוגיים שבטיפול בתא לחץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם קיימים סיכונים בטיפול בתא לחץ?

האם קיימים סיכונים בטיפול בתא לחץ?בשנים האחרונות הכניסו כמה מרכזים רפואיים ובתי חולים בארץ את הטכנולוגיה המתקדמת להענקת טיפולים רפואיים באמצעות תאי לחץ.

הטיפול, שנעשה בלחץ גבוה ובריכוז מוגבר של חמצן עשוי להוביל להטבה במצבים רפואיים מגוונים אך ישנם מועמדים המעלים את החשש כי ישנם סיכונים. האם הטיפול אכן בטוח? האם ישנם סיכונים נוירולוגיים או שזהו מיתוס בלבד?

חמצן בלחץ גבוה

בעת האחרונה ניתן לראות פרסומים שונים המציעים טיפולים בתאי לחץ שניתנים על ידי גורמים לא מוסמכים. לכן, חשוב להפריד בין טיפולי לחץ מסוג זה לבין טיפולים בתאי לחץ שמתקיימים בבתי החולים, בפיקוח רפואי מלא. תא לחץ הינו מתקן סגור, שניתן לדמות אותו למעין תא נוסעים של מטוס קטן.

בתא שכזה שוהים כמה וכמה מטופלים בעת ובעונה אחת, כאשר הם מקבלים אספקה של חמצן באמצעות מסכת פנים ייעודית, לרוב למשך כמה שעות ברציפות. בתוך התא שורר לחץ גבוה מן הלחץ האטמוספרי הרגיל, בדומה לתאי צוללנים. יש בנמצא גם תאי לחץ קטנים, המיועדים לטיפול עבור המטופל הבודד.

כיצד הטיפול עוזר?

סוג זה של טיפול נועד להזרים חמצן בריכוז גבוה אל רקמות פגועות. הריכוז הגבוה של החצן שמקבל המטופל ועובד דרך מערכת הנשימה מגיע בסופו של דבר לרקמה פגועה ומזרז את ההחלמה. הלחץ הגבוה של החמצן מעלה את ריכוז החמצן בדם ומשם – מועבר גם לאזורים הפגועים בגוף. המחקרים מראים שיותר חמצן מסוגל לבנות מחדש תאים פגועים, לרבות שיפור בפעילות תאי מוח ועצב, בניית עצמות פגועות ואפילו זירוז ריפוי של הרעלה וריפוי כיבים.

האם ידועים סיכונים נוירולוגיים?

בתחילת הדרך, הועלתה השערה כי טיפול בתאי לחץ לא יתאים לכולם וכי מצוי סיכון מיוחד מבחינה נוירולוגית. כיום, הסיכון הנוירולוגי לא רק נחשב לזניח אלא שמתברר כי במצבים נוירולוגיים מסוימים הטיפול דווקא יועיל. בין הטיפולים המקובלים ניתן למצוא למשל טיפול במחלות לב, מקרים של הרעלות, חוסר דם חמור, זיהומים, כיבים ופצעים שלא מחלימים היטב (למשל בקרב חולי סוכרת). הטיפול מתאים גם לשיפור במצבם של פגועי רקמה קשים לרבות נמקים וכן לטיפול במחלות קרינה.

רופא בכיר שחוקר את הטיפולים בתאי לחץ במרכז הרפואי אסף הרופא ואשר זכה להכרה בינלאומית מספר כי תאי לחץ נחשבים לאמצעי פורץ דרך לטיפול בפגיעות ראש ומוח. תאי הלחץ מתבררים כאמצעי לגיטימי לצורך טיפול בחולים נוירולוגיים. במילים אחרות, לאחר סדרה של טיפולים ניתן לזהות בקרב החולים התחדשות של פעילות בתאי המוח. חשוב לומר שלא לכולם הטיפול עוזר שכן ישנם תאים מתים שלא ניתן להחיותם. עם זאת, כאשר כתוצאה מפגיעה בתאונה, למשל, קיימת ירידה בחילוף החומרים מוח, תא לחץ מתברר כיעיל ביותר.

עד כה, נרשמו מקרים שבהם הטיפול סייע לחולי שבץ לתפקד טוב יותר, אפילו לאחר שחלף זמן רב מההתקף עצמו. אנשים שאיבדו את היכולת לתפקד בידיהם או כאלה שאבדו את יכולת הדיבור החזירו לעצמם חלק ניכר מהתפקוד שאבד. כיום, הדעה הרווחת היא שכאשר הטיפול נעשה בפיקוח, במרכז רפואי ולא מחוצה לו, לא קיים סיכון נוירולוגי מוחשי. גם כאשר הטיפול איננו מועיל, אין בו כדי להזיק.

לא מזיק ולא כואב

הרופאים מרגיעים ואומרים שהטיפול איננו כואב ואינו מזיק וגם ילדים יכולים לקבל טיפול. תופעת לוואי ידועה הינה תחושה של לחץ באוזן, החולפת תוך זמן קצר. במקרים נדירים עשויה להופיע הרעלה בשל ריכוז החמצן הגבוה, אך זהו מצב הפיך שחולף עם הפסקת הטיפול. יש לציין שהפרסומים המבטיחים שיפור בהפרעות קשב אינם מבוססים על מחקר. טיפולים כאלה נעשים בדרך כלל מחוץ למוסדות רפואיים, ללא פיקוח מתאים ושלא על דעת משרד הבריאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן