מהם הגורמים למחלות נוירולוגיות?

גורמים למחלות נוירולוגיות

גורמים למחלות נוירולוגיותמחלות נוירולוגיות יכולות להיגרם עקב סיבות שונות. מערכת העצבים היא מערכת מורכבת ונרחבת, ולכן גורמים רבים עלולים לגרום לפגיעה בה. בדרך כלל, לכל גורם למחלה נוירולוגית סימנים ומאפיינים ייחודיים, ולאחר זיהוי הגורם למחלה ניתן לעתים לטפל בו ולהביא לשיפור המצב.

מחלות גנטיות

מחלות נוירולוגיות מסויימות נגרמות כתוצאה ממחלות גנטיות. המחלות הגנטיות הן מחלות אשר הבסיס להן הוא מוטציה גנטית אשר פוגעת בתפקוד תקין של הגוף.

אצל אנשים הסובלים ממוטציות גנטיות, קיימים אלמנטים פיזיולוגיים אשר לא מתקיימים בצורה טובה, וכתוצאה תפקודו התקין של הגוף נפגע. ברוב המקרים הקשורים למחלות נוירולוגיות, מחלות גנטיות יכולות להביא להצטברות של חלבונים או חומרים אחרים ברקמת המוח, הפוגעים בסופו של דבר בתפקודו התקין. מחלות כמו טאי-זקס, מחלת ווילסון (הצטברות נחושת), פנילקטואוריה ואחרות גורמות בהדרגה להצטברות חומרים ברקמת המוח ולפגיעה נוירולוגית קשה.

במקרים רבים, וכאשר מדובר במוטציות ידועות, ניתן לזהות אותן בבדיקות סקר גנטיות (כפי שעושים במחלת טאי-זקס). במקרים אחרים, כמו לדוגמא במחלת ווילסון מגלים את המוטציה הגנטית רק לאחר הופעת המחלה. חשוב לזכור שמחלות גנטיות מועברות בתורשה, ולכן אם אחד ההורים נשא של מחלה או חולה בה, זה כמובן מעלה את הסיכון להופעת המחלה באחד מילדיו.

רוב המחלות הנוירולוגיות הגנטיות מתגלות עוד בילדים, אך בהתאם למוטציה הגנטית ולגורמים נוספים קיימים מקרים נדירים בהם מחלה נוירולוגית גנטית מופיעה גם במבוגרים.

פגמים מולדים

מומים מולדים של מערכת העצבים הם מצב קשה ביותר, אשר יכול לפגוע בהתפתחות התינוק ולגרום לנזקים נוירולוגיים קשים. אחד הפגמים המולדים הנפוצים ביותר הוא שיתוק מוחין – מצב המופיע בדרך כלל לאחר הפרעה באספקת החמצן למוח במהלך הלידה או במקרים של חשיפה לזיהומים ומומים נוספים.

מלבד זאת, קיימים מומים המתבטאים בפגיעה בחוט השדרה (כמו ספינה ביפידה) או בהפרעה במבנה הגולגולת, אשר גורמים כמובן לנזקים נוירולוגיים מסוגים שונים.

חבלות ראש

חבלת ראש הוא נושא חשוב ביותר, אשר יכול כמובן לגרום למחלות נוירולוגיות רבות. ברגע שהראש נחבל, הלחץ המופעל על הגולגולת יכול לגרום לפגיעה קשה כמו שבר בגולגולת או דימום. חבלות ראש קשות גורמות כמובן לירידה במצב ההכרה, ועלולות להביא לנזק נוירולוגי ארוך טווח. דימומים מוחיים הם מצבים אשר יש לטפל בהם בדחיפות, מכיוון שללא הטיפול הדימום עלול לגרום לנזק קשה ביותר.

הדימום המוחי (אשר נחשב לסיבוך החשוב ביותר של חבלת ראש) גורם לעליה בלחץ התוך גולגלתי וכתוצאה ללחץ על המוח ולנזק בלתי הפיך. ולכן, יש לעקוב אחר הדימום המוחי באמצעות בדיקת CT, ובמקרים מסויימים יש לבצע ניתוח לטיפול בדימום.

זיהומים

זיהומים מוחיים הם גורם משמעותי למחלות נוירולוגיות, והפגיעה המוחית יכולה להופיע כתוצאה מזיהום חיידקי או נגיפי. הזיהום יכול להגיע אל המוח דרך האוזניים, הסינוסים, או זרם הדם, ולאחר הגעתו אל המוח הוא גורם להופעת דלקת. רוב המקרים של זיהומי המוח הן דלקת בקרומי המוח, אך קיימים מקרים בהם הדלקת מתפתחת גם ברקמת המוח עצמה. בדרך כלל, זיהומים מוחיים גורמים לעליית החום, ירידה במצב ההכרה (בדרך כלל מתבטאת כבלבול) וקשיון עורף.

על מנת להגיע לאבחנה מדוייקת, במקרים רבים יש לבצע בדיקת ניקור מותני על מנת לאבחן שאכן מדובר בזיהום, לאפיין את סוגו ולדעת מהו החיידק או הנגיף הגורם לכך. הטיפול בזיהומי מוח מתבצע כמובן על ידי אנטיביוטיקה או אציקלוביר (תרופה נגד נגיף ההרפס), וקיימת חשיבות רבה לאבחנה מוקדמת וטיפול מהיר במחלה.

גידולים

גידולים מוחיים הם מצב לא נדיר, אשר יכול לגרום להופעת סימנים נוירולוגיים. הגידולים המוחיים יכולים להתפתח מרקמת קרום המוח או מהמוח עצמו, והשינויים אשר הם גורמים למבנה האנטומי התקין של המוח גורמים בעצם לפגיעה נוירולוגית ולהופעת סימנים שונים.

הגידול הנפוץ ביותר המופיע במוח הוא מנינגיומה, אשר מקורו בקרום המוח והוא גורם ללחץ על רקמת המוח. מדובר בגידול שפיר אשר ניתן להסיר בקלות בניתוח ולטפל בבעיה בצורה טובה. קיימים סוגים נוספים של גידולים, כמו מדולובלסטומה האופייני בילדים, אסטרוציטומה – גידול של המוח עצמו ואפנדימומה, וקיימת חשיבות רבה לאבחנת סוג הגידול ומיקומו על מנת להבין איך לטפל בו ומהם סיכויי ההישרדות.

ניוון של מערכת העצבים

מערכת העצבים היא מערכת העשוייה להתנוון, ושינויים פתולוגיים יכולים לגרום לפגיעה במערכת העצבים ולהופעת מחלות ניווניות כמו אלצהיימר או פרקינסון. במחלת האלצהיימר, ניוון מערכת העצבים מופיע לאחר שקיעת משקעים (המכילים חומרים כמו בטא עמילואיד וטאו) הפוגעים בקשרים בין העצבים במוח, וכתוצאה מובילים להופעת פגיעה קוגניטיבית הדרגתית.

במחלת הפרקינסון, הגורם למחלה הוא פגיעה בהפרשת הדופמין, אשר כתוצאה גורמת לפגיעה ביכולת המוטורית ובאופן משני לדמנציה.

מחלות משניות

קיימים מקרים בהם מחלות רקע משניות, או מצבים רפואיים שונים יכולים לגרום להופעת סימנים של מחלה נוירולוגית. חסרים תזונתיים, כמו חסר B12 או חסר בתיאמין יכולים לדוגמא לגרום לתסמינים נוירולוגיים, אשר ניתן לתקן לאחר החזרת החסר התזונתי. דוגמא נוספת היא מחלת הסוכרת, אשר גורמת במקרים רבים לנוירופתיה סכרתית, ומחלות כבד אשר יכולות גם כן לגרום לפגיעה מוחית וירידה ברמת ההכרה.

שיקום בבית לאחר ניתוח מוח