נוירלגיה טריגמינלית

נוירלגיה טריגמינליתנוירלגיה טריגמינלית היא תופעה נדירה מאד, שמופיעה אצל 1 מתוך 10,000 איש ובקרב יותר נשים מגברים (ביחס של 2:1).

מדובר בסינדרום, הבא לידי ביטוי בכאבי פנים המופיעים כמעין התקף עז, המזכיר תחושה של זרם חשמלי. בדרך כלל הדבר קורה בצד אחד בלבד של הפנים, אולם במקרים מסוימים הוא יכול להופיע בשני הצדדים. הכאב קשה מנשוא עד כדי כך שגם נגיעה קלה בפנים או אפילו הבעה מסוימת, יכולים לגרום לכאב. הסינדרום עצמו יכול להופיע אצל כל אחד ובכל שלב בחיים. הוא בדרך כלל מופיע לאחר גיל 40, וככל שהגיל עולה, השכיחות שלו עולה גם כן.

כיצד זה בא לידי ביטוי

הכאב המלווה לנוירלגיה טריגמינלית דומה מאד לכאב שיניים, או לטיפול שיניים ללא הרדמה. מסיבה זו מרבית הסובלים מכך, פונים לרופא השיניים ועוברים שורה של טיפולים שונים ללא הצדקה (כמו למשל עקירות למיניהן). לאחר תקופה זמן מסוימת, כשמתברר שלא מדובר בבעיית שיניים, פונים הסובלים מהכאב לרופאים נוספים להמשך אבחון, עד שמגיעים לנוירולוג, המאתר את מקור הבעיה ומצליח לזהות את הסינדרום עצמו לאור התסמינים המועלים בפניו.

מדוע זה קורה

הסיבות לכאבים בפנים קשורות ללחץ שיוצר העורק המוחי על עצב התחושה שבפנים, המכונה "העצב המשולש". הלחץ מוביל לפגיעה בעצב ובהולכה העצבית, מה שבא לידי ביטוי בתצורת כאב נוירופתי עז מאד, המופיע בעקבות גירוי תחושתי במקום, כמו צחצוח שיניים, לעיסה או אפילו דיבור, או באופן ספונטני. הכאב, כאמור, יופיע באחד מצידי הפנים ויהיה ממוקד יותר במצח, לחי, בלסת העליונה וגם בלסת התחתונה.

הטיפולים האפשריים

מכיוון שיכולות להיות סיבות נוספות לכאבים בפנים, נדרשת אבחנה מעמיקה ומדויקת לאיתור התופעה. בשלב הראשון, יש לבצע בדיקת מומחה לכאבי פנים. זיהוי הסינדרום נעשה תוך התייחסות לבדיקה גופנית, שמבצע הרופא. כדי לחזק את האבחנה הקלינית ולאושש מצב של לחץ ווסקולרי, מבצעים במקרים מסוימים גם בדיקת הדמיה, כמו MRI. לאור האבחנה, מותאם למטופל הטיפול הנכון ביותר עבורו על מנת לספק לו את הפתרון הטוב ביותר, שיעזור לו להתמודד עם התסמינים הלא נוחים לסינדרום.

במרבית המקרים מוצע טיפול תרופתי, כמו תרופות אנטי-פירכוסיות, אולם מכיוון שבין 10 עד 20 אחוז מהסובלים מהסינדרום עמידים לטיפול, מוצעת להם אפשרות אחרת. טיפול נוירוכירורגי הוא פתרון לחולים אלה, והוא כולל הליך ניתוחי, שבו מפרידים בין העורק לחלק בפנים שעליו הוא לוחץ. אפשרות אחרת היא לצרוב את העצב באזור שיוצא מהגולגולת אל הפנים. לא מדובר בטיפול פולשני, אולם לטווח הארוך, בהשוואה לניתוח, הסיכוי להתפתחות ולחזרתו של הכאב גבוה יותר.

כיום, מוצעת שיטת טיפול חלופית, שיטה שאיננה פולשנית הידועה באחוזי ההצלחה הגבוהים שלה. מדובר בטיפול באמצעות קרינה סטריאוטקטית רדיוכירורגית. ההקרנה נעשית ישירות על העצב ומפחיתה את יכולתו להעביר אותו של כאב. הטיפול עצמו אורך כשעה בלבד, ומיד לאחריו משוחרר המטופל לביתו.

סיכויי ההצלחה שלו לטווח הקצר עומדים על 80 אחוז וסיכויי הצלחתו לטווח הארוך עומדים על בין 60 אחוז ל – 70 אחוז. הטיפול עצמו מתאים בעיקר למטופלים שאינם יכולים לעבור הליך ניתוחי, כלומר – מבוגרים, או לחולים עם מחלות רקע סיסטמטיות. כיום נחשב הטיפול למקובל מאד בארץ והוא זמין לכל המטופלים. תוצאותיו מצוינות והוא משפר באופן משמעותי את איכות חייהם של הסובלים מהסינדרום.