חוקרים יבדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לסייע לחולי אלצהיימר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מכון שיקום לאחר ניתוח מוח

תאי גזע מדם טבורי הם בעלי שורה ארוכה של יתרונות, כאשר הצטרפות למאגר עשויה להציל חיים. כאשר שומרים את הדם הטבורי, חוקרים בדקו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לסייע לחולי אלצהיימרמקבלים מנה של תאים שתתאים לו באופן מלא (ופעמים רבות גם לבני משפחה מדרגה ראשונה) ויכולה לסייע בהתמודדות עם עשרות רבות של מחלות. בדרך כלל ההתייחסות היא למחלות שעשויות להציל את חייהם של תינוקות או ילדים, וזוהי מטרה שקשה למצוא חשובות ממנה.

אבל האם בכוחם של תאי הגזע לעזור גם במחלות המזוהות עם הזקנה יותר מכל, כמו מחלת האלצהיימר? מחקר ממשלתי בארצות הברית עשוי לספק תשובה לשאלה המסקרנת הזו.

מהן נסיבות קיום המחקר?

המחקר המדובר עתיד להתבצע בשנים הקרובות על ידי נוירולוגים מאוניברסיטת דרום פלורידה בארצות הברית, שקיבלו לצורך זה מענק ממשלתי בגובה של 1.5 מיליון דולרים – מה שמראה את החשיבות הרבה שנותנים למחקר. המטרה של החוקרים כאמור היא לראות האם טיפול חדש המבוסס על תאי גזע מדם טבורי עשוי לסייע בהקלת דרגת החומרה והתדירות של התסמינים המזוהים עם מחלת אלצהיימר, מחלה ניוונית שלמרבה הצער נחשבת לחשוכת מרפא גם היום.

המענק ניתן לתקופה של חמש שנים, כאשר השלב ההתחלתי הניסוי אמור להתבצע בעכברים. הבחירה הזו לא נעשתה בחלל ריק, כאשר נערכו כבר כמה מחקרים חשובים שהראו שדרך תאי גזע שהמקור שלהם הוא דם טבורי אפשר להעביר חסינות, ובכך לשפר פתולוגיות מסוימות הקשורות למחלת האלצהיימר אצל עכברים. במחקרים אחרים נמצא כי הפחתה קיצונית של רמות החלבון בטא עמילואיד בגוף, המקושר לאלצהיימר, מושפעת מירידה בתפקודה של המערכת החיסונית.

במחקרים קודמים של צוות המחקר הנוכחי, התמקדו במולקולות הקשורות לתאי החיסון של המוח (מיקרוגליאה). הם מצאו כי בעת ההפעלה של מולקולת 40CD על ידי CD40L, המולקולה הסמוכה לה, מביאה לשרשרת פעולות בסיומה עלולה להתפתח במוח דלקת. החוקרים הסיקו כי ישנם נוגדנים שעשויים לחסום את הטריגר המביא לתגובה המזיקה הזו, ולכן באמצעות מניפולציות שונות אפשר אולי להשפיע על התהליך.

מהם היעדים המרכזיים של המחקר?

המחקר הנוכחי מיועד לבדוק את אמיתותה של ההשערה לפיה תאי גזע שמקורם דם טבורי עשויים להפחית את פתולוגית מחלת האלצהיימר – וזאת באמצעות הפחתת האינטרקציה בין שתי המולקולות שהוזכרו מעלה.

בשלב הראשון הניסוי יבוצע בעכברי מעבדה, אצלם פותחו באמצעות שינוי גנטי בעיות זיכרון המשולות לאלה שהאדם סובל מהן עקב מחלת האלצהיימר. בשלבים הבאים עשויים המדענים ליצור שילוב בין כמה מולקולות שהם מאמינים שבכוחם למקסם את ההשפעות החיוביות של תאי גזע מדם טבורי על המוח, או אפילו על מערכות ואיברים אחרים בגוף האדם.

האם הבשורה תגיע מהמחקר? רק ימים יגידו…

יש צורך בלא מעט עבודה על מנת שניתן יהיה להגיע למסקנה שתאי הגזע מהדם הטבורי אכן עשויים לסייע בצורה ראויה לציון לאנשים הסובלים ממחלת האלצהיימר. לאחר השלמת הניסוי בעכברים יש כמובן לבצע אותו בקרב בני אדם. באופן נקודתי יותר המטרה העתידית היא לבצע ניסויים קליניים באנשים אשר אצלם מחלת האלצהיימר נמצאת בשלב מוקדם יחסית: כלומר בדרגת עוצמה קלה עד בינונית.

עם זאת, אין ספק שהכיוון הנוכחי הוא מסקרן. כבר כעת ברור שלמחקר, כאשר הוא יושלם, יכולות להיות כמה משמעויות מרכזיות. כבר כיום נעשים בעולם מאמצים למצוא דרכים שעשויות להעביר את ההתבוננות מהפחתת התסמינים המזוהים עם מחלת האלצהיימר (שהם כידוע מרובים וחמורים), לטיפול אשר התפקיד העיקרי שלו הוא להאט ככל שניתן את קצב ההתפתחות של המחלה, או אפילו – וזו התקווה הגדולה באמת – למנוע מראש התפתחות שלה.

 

אולי יעניין אותך גם:

קנאביס רפואי לטיפול באלצהיימר ופרקינסון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן