האם השתלה של מוח עצם עצמי יכולה לעצור את התקדמות טרשת נפוצה?

האם השתלה של מוח עצם עצמי יכולה לעצור את התקדמות טרשת נפוצה?

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית ומשבשת את התפקוד שלה. למעשה מערכת החיסוןהאם השתלה של מוח עצם עצמי יכולה לעצור את התקדמות טרשת נפוצה? מזהה תאים ורקמות בריאים בגוף כגורם זר אותו צריך לפנות ופועלת כנגד אותם תאים, בדיוק כפי שהיא עושה כאשר יש בגוף וירוסים וחיידקים אך במקרה של טרשת היא תוקפת את מערכת העצבים. כאשר המחלה נפוצה יותר בקרב נשים בעיקר בגילאים צעירים ופורצת לרוב בגילאי 20-40.

מהם הגורמים לטרשת נפוצה? וכיצד היא באה לידי ביטוי?

נכון להיום לא ידוע מה למעשה גורם להתפרצות טרשת נפוצה וההנחה המקובלת היא ששילוב של נטייה גנטית, השפעות סביבתיות כמו זיהומים סביבתיים למשל עישון ופגיעה בתפקוד התקין של מערכת החיסון מהווים טריגר להתפרצות המחלה.
משום שמדובר על מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית למיקום בו מתרחשת הפגיעה משמעות בתופעות מהן סובל החולה, זה יכול להיות בעיות ראייה כמו פגיעה בחדות, ראייה כפולה, חולשה כללית, הפרעות בשיווי המשקל, קושי בשליטה בסוגרים, תחושת נימול, הפרעות בדיבור ועוד.

לרוב המחלה היא גלית, זאת אומרת שישנו התקף בו החולה חווה את התסמינים ולאחר ההתקף הם עוברים והאדם חוזר לתפקוד רגיל מלא, יש אנשים שככל שעובר הזמן נגרם להם נזק עצבי קבוע מה שהופך את המחלה למתקדמת יותר.

אילו טיפולים קיימים היום לטרשת נפוצה?

טרשת נפוצה היא מחלה חשוכת מרפא, הרפואה הקונבנציונלית אינה יכולה לרפא אותה אלא רק להציע טיפולים אשר מסייעים להקל על התסמינים. מבחינת הטיפולים הקיימים היום ניתן למצוא תרופות שונות וטיפולי פיזיותרפיה או הידרותרפיה בפן הפיסי ויש גם טיפולים המסייעים להתמודדות בפן הרגשי. הטיפול התרופתי כולל לרוב סטרואידים, טיפול בתסמינים באופן נקודתי אם למשל יש כאבי שרירים או כאב עצבי מתן כדורים לשיכוך כאבים, במידה ויש התכווצות שרירים תרופות להרפיית שרירים, במידה ומופיע דיכאון תרופות לטיפול בדיכאון וכדומה. בנוסף לטיפולים התרופתיים פעמים רבות טיפולי רפואה משלימה יכולים לתמוך למשל דיקור סיני, הומאופתיה, עיסוי, רפלקסולוגיה וכדומה ולא פחות חשובים הם הטיפולים המסייעים להאט את קצב התקדמות הטרשת.

מה מסייע להאט את קצב התקדמות הטרשת?

חלק מהתרופות הניתנות לחולי טרשת נפוצה למשל תרופות מסוג בטא אינטרפרון יכולות להאט את קצב התקדמות המחלה אך נכון להיום המידע על השפעות ארוכות הטווח שלהם מועט.
תהליך הנקרא פלזמפרזיס אשר במהלכו מבצעים הפרדה של תאי הדם מנוזל הפלזמה מה שעוזר לאדם להתגבר על התסמינים, הוא מתאים בעיקר לאנשים אשר טיפולי הסטרואידים לא יעילים עבורם.
בנוסף ידוע כי לתזונה משמעות רבה בין היתר חומצה לינולאית שהיא חומצת שומן אשר עדויות הראו כי היא מסייעת להפחית התקפים חוזרים, את עוצמתם ואף להאט את קצב התקדמות הטרשת. היא נמצאת בין היתר בשמן שומשום, אגוזים, גרעינים, שקדים, שמן נר הלילה ושמן חמניות.
מחקר חדש מצא בקרב חולי טרשת נפוצה שהשתלה של מוח עצם עצמי הצליחה לשפר את המצב של החולים ואף לעצור את ההתדרדרות.

על השתלה של מוח עצם עצמי

השתלת מוח עצם עצמי מדברת למעשה על תהליך בו ממצים תאי מוח עצם מעצמות החולה עצמו, לאחריו החולה עובר תהליך כימותרפיה במטרה להמית את תאי החיסון שעוד נותרו בגוף, כך שאפשר יהיה להזריק את התאים שמוצו בחזרה לאדם. מוח העצם שמוזרק למעשה מכיל תאי גזע המסייעים לאיפוס של מערכת החיסון מה שמשפיע ומאט את התקדמות המחלה ויש אף מצבים בהם המחלה נסוגה לחלוטין. תהליך זה עדיין בשלבי ניסוי אך הוא נראה מבטיח ומעורר אופטימיות רבה.

המחקר שהיכה גלים

חוקרים באוטווה, אשר עסקו במיצוי תאי מוח עצם מחולי סרטן על מנת שהגוף ייצר תאי דם לבנים, החליטו לנסות השתלת מוח עצם עצמי גם בחולי טרשת נפוצה. הם ביצעו ניסוי קליני בראשית  המילניום וגילו שהשתלת תאי מוח עצם עצמי בחולי טרשת נפוצה מובילה לאפקט דומה ומוצלח.
מתוך 24 חולי טרשת שלקחו חלק בניסוי בכ-70% מהם נעצרה התקדמות הטרשת הנפוצה, אצל מחצית מהנבדקים היה שיפור במצבם, והממצא שהפתיע את החוקרים והיכה גלים הוא – שגם תופעת הידלדלות רקמת המוח הפסיקה ונעלמה לאחר השתלת מוח העצם. מחקר זה הביא בשורה ותקווה ונראה שבעתיד הקרוב הוא ייושם גם כאן אצלנו.