מחקר מצא כי שפעת חמורה יכולה לגרום להתפתחות מחלת הפרקינסון

מחקר מצא כי שפעת חמורה יכולה לגרום להתפתחות מחלת הפרקינסון

מחלת הפרקינסון אותה מחלה לא פשוטה הגורמת לתנועות בלתי רצוניות של האדם הלוקה בה, אותה מחלה הגורמת לעוגמת נפשמחקר מצא כי שפעת חמורה יכולה לגרום להתפתחות מחלת הפרקינסון ופגיעה רצינית באיכות החיים של האדם. מחלה כרונית המחמירה ככל שעובר הזמן, ועדיין מדענים, חוקרים ורופאים מכל העולם מנסים להבין אותה טוב יותר, מה גרום לה להתפרץ ולמה דווקא אצל אנשים מסוימים, ועומלים רבות כדי למצוא פתרון שיביא לריפוי שלה או ימנע את התפתחות המחלה.

מהי מחלת הפרקינסון?

מחלת הפרקינסון היא  מחלה חשוכת מרפא המוגדרת כמחלה כרונית של המוח, מחלה המחמירה ככל שעובר הזמן. התסמין העיקרי המזוהה עם המחלה הוא הפרעות תנועה, רעד בלתי נשלט בגוף, אך למחלה תסמינים נוספים כמו איטיות בתנועה ונוקשות שרירים. למעשה המחלה פוגעת בדרך בה המוח מנהל ומתאם את הפעולות השונות בגוף כולל הליכה, תנועות ידיים, כתיבה, דיבור וכדומה. היא פוגעת בנשים וגברים כאחד ולרוב תופיע לאחר גיל 50, למרות שבשנים האחרונות רואים יותר צעירים המאובחנים במחלה. בנוסף, אנשים החולים בפרקינסון מועדים לסבול מדיכאון, קשיים בבליעה, בעיות בכתיבה, חוסר יציבות ובעיות שיווי משקל, קשיים בדיבור ועוד.

מהם הגורמים לפרקינסון?

המחלה נגרמת כתוצאה מפגיעה בתאי עצב האחראים על יצור דופמין שהוא חומר המסייע להעברת מסרים עצביים גם בתוך המוח עצמו וגם מהמוח אל השרירים השונים. תאי עצב הנמצאים במוח אשר נפגעים או מתים גורמים לכך שתהיה בעיה בהפרשת הדופמין אז חלה הבעיה בהעברת המסרים של תאי העצב. האבחון של המחלה לרוב יתבסס על תסמינים אותם מתאר החולה וההיסטוריה הרפואית שלו ובמידה ויש חשד כי אכן מדובר בפרקינסון יופנה החולה לרופא מומחה.

אילו גורמי סיכון משפיעים על הסיכוי להתפתחות פרקינסון?

לא ידוע עדיין לגמרי מה גורם לאנשים לפתח פרקינסון, אך ידוע כי לחשיפה לרעלנים סביבתיים השפעה רבה על סיכוי התפתחות המחלה, וגם נמצא כי יש גנים מסוימים המעורבים גם כן. לגיל יש פקטור משמעותי, לרוב החולים הם מעל גיל 50 למרות שבשנים האחרונות ישנם גם צעירים יותר אשר אובחנו אך עדיין במספרים נמוכים יחסית.

כאשר יש במשפחה אדם החולה בפרקינסון גדל הסיכוי של קרובי משפחה לפתח גם כן את המחלה בעיקר גברים, שכן למרות שהמחלה פוגעת גם בנשים וגם בגברים ישנם יותר גברים הנוטים לפתח פרקינסון מאשר נשים. אנשים העובדים בסביבה בה הם חשופים לאורך זמן לרעלנים וכימיקלים, קוטלי עשבים, חומרי הדברה וכדומה נמצאים בסיכון גדול יותר. כמו כן, מחקר שנעשה מצא כי אנשים אשר חלו בשפעת חזקה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח פרקינסון בשלב מאוחר יותר בחייהם.

כיצד שפעת חמורה קשורה להתפתחות מחלת הפרקינסון?

אחת מהטענות היא שהתפתחות פרקינסון יכולה לנבוע ממכות חוזרות בראש, חשיפה לחומרים כימיים ואפילו מחשיפה לווירוסים שונים. מחקר אשר בוצע באוניברסיטה של קולומביה הבריטית התייחס לכך והסביר כי אנשים אשר חולים בשפעת קשה נמצאים בסיכון לפיתוח מחלת פרקינסון בהמשך חייהם. מחלת השפעת היא ויראלית, יש אנשים אשר מקבלים מחלה קלה יחסית ויש כאלו אשר סובלים משפעת חזקה ועוצמתית אשר עלולה להסתבך ולגרום לתופעות לוואי שונות.

זוהי מחלה המשפיעה על כל הגוף ועל כלל המערכות ולכן ישנה סברה כי יתכן שמחלת שפעת קשה יכולה לגרום לנזקים נוירולוגים מוחיים אשר יבואו לידי ביטוי בעתיד במחלות שונות כמו פרקינסון. מדובר במחקר ראשוני שאינו נותן תשובה חד משמעית, מחקר הפותח פתח למחקרים ובדיקות נוספות.

קנאביס רפואי לטיפול באלצהיימר ופרקינסון

פרקינסוניזם